Thursday, April 07, 2011

Jag önskar att jag kunde välja bort allt det dålig. Jag önskar att jag kunde sluta stödja den eller den industrin som pumpar världen och oss människor fulla med gifter. Jag önskar det av hela mitt hjärta. För ju mer jag får reda på om tex. skönhetsindustrin, ju mer vill jag flytta ut i skogen, långt från deo och ögonskugga, och bara svettas järnet. Ja, för det finns inga ursäkter för att använda produkter som förstör våra kroppar och vår omgivning.
Ta tex. deo som oftast innehåller aluminiumklorid. En väninna till en bekant fick bröstcancer och blev av doktorn beordrad att sluta använda sin vanliga deo för att den innehöll just detta ämne. Och antagligen massa annan skit som gör att man blir bröstlös och steril i förtid.
Jag önskar att jag kunde välja bort dessa produkter och jag önskar att jag kunde välja bort besprutad frukt som plockats under slavlika förhållanden och mat som jag inte riktigt vet innehållet i och kläder som sys av barn.
Men vad gör man om man om man har 150 kr på kontot? Jag är fåfäng nog att vilja lukta blomma, i alla fall när jag är ute bland folk. Och ibland måste man ju äta. Så jag köper min skitdeo och jag handlar holländska päron och jag köper vanlig tandkräm och jag använder shady ögonskugga och hudkräm som innehåller mineralolja och jag köper chips och nudlar med E nummer och jag handlar på barnarbetskedjorna. Men när jag har råd gör jag det inte.
Varför ska det vara så satans dyrt att leva giftfritt och med gott samvete?!

"Några exempel på gifter som finns i bland annat tandkräm och i många deodoranter är ämnet triclosan. Det är ett bakteriedödande ämne som har sitt berättigande i vården, men inte i vanlig tandkräm. Det passerar rakt igenom reningsverken och rubbar vårt ekosystem. Det går även rakt ut via slemhinnorna i blodet och även i bröstmjölken och kan påverka bakteriers resistens mot antibiotika.

Ett annat ämne som finns i mjällschampo är zinkpyrition som tidigare användes i båtbottenfärger för att minska algpåväxten. Där förbjöds ämnet, men det är otroligt nog fortfarande tillåtet i schampo. Ämnet går rakt igenom reningsverken och är en riktig fiskdödare. Mjäll, som ofta bara är torr hårbotten, kan man komma tillrätta med genom att få råd av sin frisör att välja rätt hårvårdsprodukter, utan att förstöra det marina livet.

I hudkrämerna finns det ofta parabener, ett konserveringsämne som misstänkts orsaka sterilitet och bröstcancer. Andra ämnen att undvika är DEA och TEA som är hormonpåverkande och misstänkt cancerframkallande. EDTA påskyndar nedbrytningen av celler, kanske inte något man vill att skönhetsprodukter ska göra."



1 comment:

Kristin said...

Men usch Carro. Tänk på att jag är hypokondriker. Nu måste jag nog tyvärr gå och dö.