Thursday, November 12, 2009

Boktips: Just for fun

Jag har börjat läsa en helt otippad bok; Just for fun av Linus Torvalds och David Diamond. Den handlar om Linus Torvalds som är Linux skapare. Linux är ett operativsystem för dem som inte vet. Jag vet inte mycket mer. Jag är i stort sett analfabet på datorer, ja, om man jämför med tex. Christian. Det är för övrigt hans bok. Förr i tiden hade jag antagligen bara fnyst åt tanken på att läsa en bok om en nörd som gör revolution inom datavärlden. Jag fnös ganska kraftigt åt datorer i sig ganska länge. Vad ska man med en sån där fördummande burk till, tänkte jag, lillgammal som jag var och fortfarande är. Jag läser fortfarande mest böcker från början av förra seklet, helst i pocketutgåvor från 60-talet. Antagligen för att dåtid inte går att upplevas på ett bättre sätt, ifrågan om folks privata åsikter och politik och allmännt flams och trams och att böcker om nutid är just nutid och det är ju nu jag lever. Då behöver jag ju bara läsa tidningar och folks bloggar för att se vad som pågår. Om jag generaliserar. Gamla böcker däremot känns alltid så fulla med liv. De luktar ofta sött och lite dammigt och det kanske står ett namn eller en hälsning innanför pärmen som kanske är lite vikt. Sidorna är ofta hundörade och i många fall finns det understrykningar och kommentarer. (som i min mammas gamla böcker) Det gillar jag! Och just 60-talsutgåvorna har så sjukt fina omslag. Men åter till Just for fun. Det är en bok som jag bara efter några sidor kan rekomendera den mest bakåtsträvande datamotståndaren. Den är roligt skriven och det visar sig ganska snabbt att denna extremt nördiga människa bär på en skattkista av humor och fina tankar om världen i övrigt. Så läs den!

No comments: