Monday, January 31, 2011

"Kontorshustru"

I källaren i mitt hus, bredvid tvättstugan, finns en bokhylla där man kan lämna böcker som man har tröttnat på. Där har jag bla. fyndat boken "Kontorshustru", skriven 1935 av Faith Baldwin.
Den utspelar sig på en anonsbyrå i New York och ger en känsla av "Mad Men", fast några årtionden tidigare.

" Fellowes anonsbyrå hade sitt huvudkontor i nionde våningen av ett hus vid Park-avenyen. Trafikbullret trängde dit upp genom de många öppna fönstren- pulsslagen av storstadens hjärta kunde man kalla det- och blandade sig med smattret av en massa skrivmaskiner. Då och då skar ljudet av en polisvissla igenom, kallande, hotande."

" -För det första målar hon sig! sade moderndystert. För det andra röker hon som en skorsten!
Ann skrattade.
- Min älskling, ta inte så illa vid dig. Kathleen skadar varken sig själv eller någon annan genom att måla sig lite grann- och röka lite grann. Jag är ju själv hemfallen åt bruket av samma gifter.
- Om jag hade gjort som ni, sade fru Murdock, så skulle min gamla mor- må hon vila i frid!- ha slagit ihjäl mig- och det med rätta! "

"Under den gångna sommaren hade han kysst henne mer än en gång. Men i vår moderna tid betyda kyssar ingalunda äktenskap- hur mycket man än tycker om att kyssas."

Ja, mer fantastisk än såhär kan det väl inte bli?! Addera beskrivningar av rödblodna sekreterare i motljus vars hår glittrar som guld.
Och kläderna så nog mer ut såhär:

No comments: